Merkdesign: van kaal tot verhaal

elsbetheilander@adfogroep.nl | Verschijningsdatum 23-01-2015

Hoe kom je tot een weldoordacht design, waar begin je, met wie? Dit artikel helpt je op weg. Het begon allemaal met het ‘merken’ van vee, boeren die hun dierenbestand met een ingebrand teken onderscheidden van die van andere veehouders. In de loop der tijd ontwikkelde dit eigendomslogo zich tot een keurmerk dat waarden, kwaliteit en vertrouwen communiceert. De evolutie van het merk initieerde de opkomst van het vak merkdesign. Het is een vast onderdeel van ieder bedrijf, iedere instantie in iedere sector. De kleinste fondsenwerver moet opvallen om te kunnen overleven, de grootste multinational net zo. Opvallen doe je met de visuele presentatie van het product, het merk. Het communiceert je merkidentiteit, waarmee je verwachtingen losmaakt bij de consument en feitelijk een belofte uitdraagt. In een gemiddeld supermarktschap staan maar liefst 40.000 verpakkingen. Is het je gelukt om die waardevolle blik van een winkelend persoon te vangen, dan heb je slechts drie seconden om die merkidentiteit te communiceren. Je wilt dan natuurlijk zeker weten dat je het juiste overbrengt, dat de klant weet wat hij of zij kan en mag verwachten als ze overgaan tot een aankoop. Het vereist een weldoordacht design, waarmee de merkidentiteit en -belofte op consistente wijze en op ieder contactmoment met de klant worden versterkt.

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag