Be good and tell it. Over het ondersteunen van goede doelen

Intelligence redactie | Verschijningsdatum 12-04-2013

Om de sympathie én klandizie van consumenten te winnen ondersteunen bedrijven steeds vaker goede doelen en communiceren zij daarover. Het is een belangrijk marketingcommunicatie-instrument waarmee bedrijven zich kunnen profileren en zelfs extra omzet en winst kan realiseren. Goede Doelen Marketing houdt in dat een bedrijf zich verbindt met een goed doel om zichzelf, een merk, product of dienst te marketen. Bij Goede Doelen Marketing gaat het om een structurele, langer durende bijdrage. Niet om een eenmalige gift. Het initiatief voor Goede Doelen Marketing kan bij verschillende partijen liggen. De bijdrage kan bestaan uit geld, goederen of diensten. Zowel het bedrijf als het goede doel als de consument kunnen ervan profiteren. Goede Doelen Marketing werkt het best werkt als een bedrijf zich voor langere tijd bindt aan een goed doel. De consument verwacht '€˜logische' combinaties van bedrijven en goede doelen. Het bedrijf moet passen bij het goede doel dat het steunt. Goede Doelen Marketing kan op een heleboel verschillende manieren worden georganiseerd en ingericht. Daarbij is een aantal aspecten van groot belang, zoals het kiezen van het goede doel, de vorm van samenwerking, het vastleggen van de afspraken en de manier waarop je er bij je stakeholders en in de publiciteit de aandacht op richt. Zorg dat je vooraf een goed plan van aanpak opstelt voor je publiciteit en voor het afleggen van verantwoording. Vergeet daarbij ook niet de interne communicatie. In dit eerste artikel uit een reeks van vier met het thema Goeden Doelen Marketing van auteur Marten Waardenburg legt hij uit wat Goeden Doelen Marketing is en inhoudt. Wie hebben er profijt van? Welke succesfactoren en valkuilen zijn er? En wat kun je er in de praktijk mee?

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag