(Onderzoek) Succes location based advertising: door locatie of medium?

Redactie Intelligence | Verschijningsdatum 27-08-2015

Onderzoekers van de Radboud Universiteit, de Universiteit van Amsterdam en NHTV (Internationaal Hoger Onderwijs Breda) keken naar welke advertenties in een supermarkt beter werken: advertenties die tijdens het shoppen op de smartphone verschijnen, of vaste advertenties op een traditioneel display in de winkel. Het blijkt dat medium belangrijk is in situaties waar consumenten aan reclame worden blootgesteld. Maar op locatie-incongruente plekken zijn advertenties op smartphones effectiever dan traditionele display ads, omdat ze meer aandacht trekken. Smartphones maken het voor marketeers mogelijk om via location based advertising (LBA) dichtbij hun doelgroepen te komen. Merken experimenteren volop met location based advertising. Zo krijgen consumenten - altijd na toestemming vooraf - aanbiedingen op hun smartphone in het centrum van de stad vlak bij winkelketens (LBA) en dezelfde aanbiedingen bijvoorbeeld thuis (non-LBA). Op kleinere schaal vinden deze experimenten ook indoor plaats zoals in supermarkten. LBA wordt echter altijd in één adem genoemd met mobile marketing. De vraag is of het er wel toe doet of je een location based aanbieding ontvangt op je smartphone of bijvoorbeeld op een traditioneel display boven het schap in de supermarkt?

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag